De historie van svv Scheveningen

SVV SCHEVENINGEN is officieel opgericht in het café "Volksbelang" in de Keizerstraat. In de aldaar gehouden oprichtingsvergadering werd besloten tot oprichting per 1 juli 1919 van een voetbalvereniging onder de naam SVV SCHEVENINGEN. Aanvankelijk bestond de vereniging alleen uit een zondagafdeling, waarna pas in 1946 werd besloten ook op zaterdag een afdeling te starten. In 1954 werd in een bewogen vergadering in het niet meer bestaande "Padro" besloten tot betaald voetbal over te gaan en werd onze vereniging bij de bond ingeschreven onder de naam "Scheveningen Holland Sport". Spelend in de eredivisie kwamen ook topclubs als AJAX en Feyenoord met angst en beven op bezoek op Houtrust. Dit heeft ongeveer 10 jaar geduurd, waarna op 24 juli 1964 werd besloten om afzonderlijk verder te gaan en werd de amateurvereniging SVV SCHEVENINGEN herboren.

De betaald voetbal- afdeling ging verder onder de naam "Holland Sport" en is in 1974 gefuseerd met ADO en ging spelen in het Zuiderpark onder de
naam "FC Den Haag". De amateur- afdeling speelde met zowel een zaterdag als een zondagafdeling en ging in 1970 het huidige Houtrust complex bespelen.

SVV SCHEVENINGEN heeft sinds de oprichting op vele locaties haar thuisbasis gehad en het frappante is dat de locaties veelal buiten Scheveningen lagen. De ouderen onder u zullen ongetwijfeld nog wel eens terugdenken aan de mooie jaren op Duinhorst en niet te vergeten aan de periode dat SVV Scheveningen op het voormalige complex van VUC (met de beroemde “wondertent”) aan de Schenkkade haar tijdelijk onderkomen had.

Maar wat een onbeschrijfelijk goed gevoel toen in 1969 de mededeling kwam, dat onze mooie club na zoveel verhuizingen voortaan het vermaarde Houtrust als thuisbasis kreeg toegewezen.

SVV Scheveningen is toen echt tot bloei gekomen met zowel een Zaterdag- als Zondagafdeling, die beiden op KNVB niveau acteerden. Een met een geweldige jeugdafdeling, die vele goede voetballers voortbracht, maar waar er ook altijd plaats was en is voor minder getalenteerde jongens en meiden, voor wie het voetbalplezier voorop staat.

SVV Scheveningen werd een toonaangevende vereniging in de Haagse voetbalwereld, een status die men tot aan de dag van vandaag nog altijd moeiteloos waarmaakt.

Op sportief gebied is er veel veranderd in de aflopen twintig jaar. Het 1e elftal kwam in het seizoen 1990 – 1991 voor het eerst uit op het allerhoogste niveau van het Nederlands Amateurvoetbal en speelt op het moment, dat dit prachtige voetbalalbum uitkomt, nog altijd op het allerhoogste podium van het Amateurvoetbal.

Een moeilijke beslissing blijft natuurlijk de noodgedwongen opheffing van de Zondagafdeling. Ook een club als SVV Scheveningen ontkwam niet aan de sterk verminderde interesse voor het Zondagvoetbal. Vele succesvolle jaren is op dit moment geschiedenis, maar tijden kunnen in de loop der jaren zomaar weer veranderen en het kan zomaar gebeuren, dat ooit het Zondagvoetbal weer nieuwe impulsen krijgt.

Wij schrijven het jaar 2013; SVV Scheveningen heeft een bloeiende senioren- en jeugdafdeling. Een enorme betrokkenheid van heel veel leden, wat tot uiting komt in een organisatie, die staat als een huis. SVV Scheveningen is trots op zoveel vrijwilligers, zij zijn het hart van onze club.

Op 1 juli 2013 bestaat SVV Scheveningen 94 jaar. 94 jaar oud?, nee 94 jaar jong!! Een bruisende vereniging, die nog zoveel mooi toekomstplannen heeft.

Op 1 juli 2019 gaan wij het groots vieren: het 100 jarig bestaan van onze club. Want als er iets zeker is in het leven, dan is het dat over zes jaar SVV Scheveningen nog springlevend is en een parel voor de Scheveningse samenleving.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!